Liiges.ee-logo  
est rus
Reumatoidartriidi (RA) mõiste Diagnoosimine Ravi RA ennetamine Elu RAga Testi end Lugemiseks

Harjutused labajalgadele

Kuna põletikulised liigeshaigused kahjustavad jala liigeseid, siis jala harjutused on liigeshaigetele väga olulised. Harjutuste eesmärk on vähendada valu ja säilitada/parandada kudede elastsust, lihasjõudu ja liigesliikuvust, mis tagab normaalse kõnni ja hea tasakaalu. Harjutused, kus varbaid, pöida ja hüppeliigest liigutatakse erinevates suundades soodustavad liigesliikuvust ja parandavad liigese toitumust. Lihase ja sidemete treenimine toimub lihaste pingutamise teel. Lihased on jalal erinevad alustades väikeste pöialuude vahelistest lihastest ja lõpetades labajalalt säärele ulatuvate lihasteni. Venitused vähendavad valu, muudavad jala liigutused efektiivsemaks, parandavad kõndi ja tasakaalu.

Labajalgade harjutused

  • Vähendavad valu
  • Aitavad vältida deformatsioonide teket
  • Säilitavad lihaste jõudu ja normaalset kõndimisvõimet

 

Soovitused harjutuste sooritamiseks

  • Alusta võimlemist soojendusega
  • Jalavaevuste raviks on soovitav harjutusi teha vähemalt 5 päeval nädalas
  • Valu esinemisel tee harjutusi valu piirini, mitte valu trotsides.
  • Liigesliikuvuse ja lihaste treenimisel tee igat harjutust vähemalt 10-15 korda 2 seeriana
  • Lihast pingutades või varvast/mingit teist kehaosa teatud asendisse viies hoia asendit umbes 4-5 sekundit, seejärel lõdvesta ning korda harjutust.
  • Venitamisel võta asend sisse, hoia venitusasendit 30-50 sekundit, lõdvestu ja korda venitust 2-3 korda.
  • Venitades ära nõksuta jäset, ole rahulikus venitusasendis, nii et tunned „magusat venitusvalu“, püüa olla vabalt ja hingata rahulikult ning venitusulatust suurendada.

NB! Labajala ja varvaste piirkonnas tehtud operatsioonide korral ei pruugi harjutused sobida. Sel juhul jälgi end ja tee harjutusi valu piirini.
Hiljuti tehtud jalaoperatsioonide korral küsi harjutuste sobivuse ja koormuspiirangu osas nõu ortopeedilt.

 

Harjutuste videod:

Soojendusharjutused »

Valu vähendavad harjutused»

Liigesliikuvus ja lihastreening»

Venitusharjutused»

.
Viimati muudetud: 28.03.2014 SisukaartRoche