Liiges.ee-logo  
est rus
Reumatoidartriidi (RA) mõiste Diagnoosimine Ravi RA ennetamine Elu RAga Testi end Lugemiseks

Füüsiline aktiivsus

On tõestatud, et regulaarne liikumine ja harjutuste tegemine on reumatoidartriidi (RA) korral kasulikud.

  • Liikumisravi võib leevendada valu.
  • Lihaste töö parandab kudede ainevahetust.
  • Liigeste järjekindel liigutamine aitab liikuvust säilitada ja suurendada.
  • Venitused muudavad koed painduvamaks.
  • Tasakaaluharjutused aitavad vältida kukkumisi.
  • Regulaarne füüsiline aktiivsus parandab südame ja veresoonte tervist.

Lisaks treeningule on soovitatav suurendada füüsilist aktiivsust.

  • Suurenda kõndimise või koeraga jalutamise teepikkust.
  • Tööle, poodi mine võimalusel jala.
  • Ära istu üle 30 min järjest (TV ja arvuti ees, tööl jne), püüa tõusta ja teha midagi muud.
  • Planeeri oma liikumisharrastus nädala kavasse juba ette.
  • Kasuta vaba aega füüsilise aktiivsuse suurendamiseks – tunne mõnu aiatööst, looduses viibimisest.
  • Vähenda passiivset aega (TV vaatamine, tegevus arvutiga jm).
  • Liikumisest saad hea tuju ja hea välimuse, naudi seda.

Mida veel liikumisel ja treeningul silmas pidada?

  • Kui haigus on väga aktiivne, siis on oluline pöörata tähelepanu õigetele asenditele. Liigesed ei tohi jääda pikaks ajaks liikumatult painutusasendisse – nii tekib kontraktuur ehk könksumus. Kontraktuuride lahtivõimlemine on palju raskem ja aeganõudvam, võrreldes nende vältimiseks kasutatavate võtetega. Jälgida tuleks eriti küünar-, õla- ja põlveliigeseid.
  • Vesivõimlemine võimaldab teha liigutusi neil, kes muul viisil ei suuda. Vesi on soodsaks keskkonnaks, pakkudes pehmet vastupanu ilma liigeseid koormamata. Lihaste treenimine õnnestub vees kergema vaevaga. Vesiravi vähendab liigesevalu ning aitab säilitada ja taastada liigeste liikuvust.
  • Operatsioonijärgselt on liikumisravil edasisele paranemisele määrav tähtsus. Harjutusi õpetab siis füsioterapeut ja neid tuleb teha kava järgi pikema aja jooksul intensiivsemalt. Kui algtase on saavutatud, siis võib 2...3 kuu möödudes vaja minna uut programmi. Operatsioonijärgselt võivad juba kodus viibivad patsiendid käia polikliinikus võimlemas või pöörduda statsionaarsele taastusravile. Pärast liigese endoproteesi paigaldamist on õige planeerida taastusravi ajale 1,5 kuud pärast operatsiooni.
  • Kui kahjustatud on jala liigesed, siis ei sobi liikumisharrastuseks jalgade tugev koormamine, näiteks pikamaakõnd. Sel juhul tuleb appi võtta liikumistreeningud, mis jala liigeseid nii palju ei koorma: jalgrattasõit, suusatamine, ujumine, vesivõimlemine või vesijooks.
  • Liigeste ülekoormamist aitavad vältida mugavad, jalga toetavad ja põrutust vähendavad jalatsid, õige liikumisviis ning paras koormus.
  • Randme- ja sõrmeliigeste haaratuse korral tuleb meeles pidada soovitusi käte liigeste kaitseks. Sellistel juhtudel ei sobi pallimängud, kepikõnd ja muud käsi koormavad alad.
  • Kui inimene põeb ka luuhõresust, siis ei sobi hüpete ja põrutustega spordialad. Samuti tuleks välistada kere kallutused kumera seljaga, kallutused küljele ja kere keeramine „vinti“, raskuste tõstmine (sõltuvalt osteoporoosi raskusastmest). Osteoporoosi korral on väga oluline teha lihaseid säilitavat ja arendavat ning tasakaalutreeningut.

 

Teksti autor dr. Eve Sooba, taastusarst

.
Viimati muudetud: 28.03.2014 SisukaartRoche