Liiges.ee-logo  
est rus
Reumatoidartriidi (RA) mõiste Diagnoosimine Ravi RA ennetamine Elu RAga Testi end Lugemiseks

Liikumisravi

Liikumisravi viivad läbi füsioterapeudid ja liikumisravi spetsialistid.

Liikumisravi on suunatud teatud kindla probleemi lahendamisele, näiteks nõrga lihasgrupi treenimisele – tasakaalustamisele või liigese „lahtivõimlemisele”.

Igale kehapiirkonnale ja probleemile on eri harjutused. Mõne probleemiga tuleb visalt tegeleda pikka aega, isegi kuni aasta. Mõnel juhul tuleb lihaseid kogu aeg treenida, et vastava kehapiirkonna seisundit säilitada ja parandada.

Liigesehaigete liikumisravi eesmärgid on:

  • üldfüüsilise võimekuse säilitamine ja arendamine (vastupidavuse ja südame tervise arendamine, treenides nii maal kui vees)
  • haigete liigeste ravivõimlemine ehk liikumisravi (probleemsete liigeste/lihaste sihipärane ravi harjutustega võimlemissaalis ja basseinis, kõikide kangestunud liigeste funktsiooni taastamine)
  • lihasjõu säilitamine, haiguse tõttu kõhetunud lihaste treenimine
  • osteoporoosi liikumisravi (kukkumist vältida aitavate lihaste tugevdamine ja tasakaalutreening, ebasoovitavate harjutuste/kehaasendite ja kukkumiste vältimise õpetus)

Lihasjõudu ja üldfüüsilist suutlikkust säilitavat ning arendavat treeningut saab teha ise. Haigete liigeste sihipärased harjutused tuleb esmalt omandada taastusravi üksuses ja hiljem visalt harjutamist jätkata.

Liikumisravi on küll väga oluline ja seda tuleb teha iga päev, kuid seejuures tuleb säästa jõudu ning kasutada seda ökonoomselt. Tegevused, sh liikumisravi tuleb päevale ühtlaselt ära jaotada, et ei tekiks ülekoormust ja sellest tulenevaid vaevusi.

Mida veel silmas pidada?

Kui haigus on väga aktiivne, siis on oluline pöörata tähelepanu õigetele asenditele. Liigesed ei tohi jääda pikaks ajaks liikumatult painutusasendisse- nii tekib kontraktuur ehk könksumus. Kontraktuuride lahtivõimlemine on palju raskem ja aeganõudvam, võrreldes nende vältimiseks kasutatavate võtetega. Jälgida tuleks eriti küünar-, õla- ja põlveliigeseid.

Vesivõimlemine võimaldab teha liigutusi neil, kes muul viisil ei suuda.

 

Teksti autor dr. Eve Sooba, taastusarst

.
Viimati muudetud: 28.03.2014 SisukaartRoche