Liiges.ee-logo  
est rus
Reumatoidartriidi (RA) mõiste Diagnoosimine Ravi RA ennetamine Elu RAga Testi end Lugemiseks

Toitumine

Imedieeti, mis reumatoidartriidi (RA) välja ravib, olemas ei ole, kuid tervisliku ja hoolega kaalutletud toitumise abil on võimalik haigusest tingitud vaevusi vähendada. Arvatakse, et toitumise abil saab mõjutada kaitsesüsteemi ja vähendada põletikureaktsiooni.

RA haigetel on leidnud kasutust järgnevad toitumisteraapiad:

  • Toitumise korrastamine vastavalt täisväärtusliku toitumise tavadele, mis aitab vähendada kehakaalu ja hoiab korras seedimise
  • Toiduainete, mis sisaldavad reumaatilist põletikku pärssivaid aineid - vitamiin C ja E, küllastamata rasvhapped (nn „merekalaõlid“) - osakaalu suurendamine toidulaual
  • Paastumine ja toortoidu lühiaegsed kuurid

Toitumise korrastamise põhimõtted

  • Energiasisaldus madalamaks – aitab ülekaalulistel kaalu normaliseerida, ka ülekaal kahjustab liigeseid.
  • Madal naatriumi ja kõrgem kaaliumisisaldus – sööme liiga palju soola, milles sisalduv naatrium takistab kudedest vedeliku väljumist. Kui põletiku korral on koed halvasti „läbi loputatud“, mõjub see kehale halvasti.
  • Suurem kiudainesisaldus – kuidainete hulgast sõltub soole tervis. Terve sool aitab kehal mürkidest vabaneda.
  • Mõõdukas valgusisaldus – On leitud, et lihasaaduste koostisainetest moodustub hulgaliselt põletiku virgatsaineid, mis süvendab veelgi haigusest tekkinud kudede kahjustust. Liiga palju loomset valku võib mõjuda isegi psüühikale ja soodustada liigesvalu foonil kurvameelsuse teket.
  • Sidekoe ainevahetuse intensiivistamine – Põletikulised protsessid on seotud sidekoega. Vale toitumise korral kasutatakse sidekude prügilana, sinna ladestatakse raskesti lagundatavad ainevahetuse lõpp-produktid. Tasakaalustatud toitumine aitab vabaneda nendest jääkidest ja seekaudu haigust positiivses suunas mõjutada.

Tasakaalustatud toitumiseks

Sööge:

  • täisteratooteid – sisaldavad rohkesti kiudaineid ja mineraalaineid, B-rühma vitamiine.
  • palju juurvilja ja kartulit, puuvilja, seemneid – sisaldavad palju vitamiine, mineraalaineid ja ja kiudaineid. Täidavad kiiresti kõhtu, annavad vähe kaloreid, mõjuvad hästi seedimisele
  • vähe tahkeid e loomseid rasvu – need annavad palju energiat, mis ladestudes soodustab kaalu tõusu. Eelistage nn „vedelaid rasvu“ – taimseid õlisid ja kalaõlisid
  • kala 3 korda nädalas – sisaldab põletikku alandavaid kalaõlisid ning valku
  • piimatooteid – sisaldavad palju toitaineid ja kaltsiumi, piimhappebaktereid

Vältige:

  • liha, vorsti, ja mune – sisaldavad palju nn „varjatud“ tahkeid rasvu, kolesterooli

Loobuge:

  • mõnuainetest – tubakas, alkohol, kohv ja tee

Soovitused igapäevaseks toitumiseks

Täisväärtusliku toidu valmistamise põhireegel on: nii vähe töötlemist kui võimalik.

Eelistage:

  • aurutamist, hautamist, kiiresti ja suurel kuumusel küpsetamist, ülessoojendamist, riivimist, lõikamist, jahvatamist

Võimalusel vältige:

  • keetmist, praadimist, aeglast madalal kuumusel küpsetamist, soojas hoidmist ja kuumtöötlust

½ päevasest toidu koguhulgast olgu kuumutamata olekus, nt värske puu-, aed- ja juurvili. Ülejäänud ½ võib koosneda kuumutatud toiduainetest: leib, aurutatud või keedetud köögivili, riis, kala. Konserveeritud toiduaineid ja suhkrut tuleks tarvitada võimalikult vähe.

Toitained, mille tarvitamine mõjutab RA-i

  • Vitamiin C – on vajalik kaitsemehhanismide tööks. Päevavajadus 60...100mg, leidub 2...3 apelsinis, mustas sõstras, puna-kolla-rohelises köögiviljas.
  • Vitamiin E – pikendab rakkude eluiga. Leidub taimsetes rasvades: maisi- ja nisuseemneõli.
  • Eikosapentaeenhape – küllastamata rasvhape, nn kalaõli, alandab põletikku ja valu. Leidub kalades: räim, kilu, lest, heeringas, lõhe jt.
  • Linool ja –linoleenhape – taimeõli, alandab põletikku ja valu.

Paastumine

Paastumine võib leevendada RA sümptomeid, kuid haigust välja ravida selle abil ei saa. Väljaõppeta inimesel võib iseseisev paastumine viia oluliste toitainete puuduseni ja lihaste kõhetumiseni, seetõttu pole soovitav.

Tähelepanekuid RA ravimite tarvitamisel:

  • Kauakestev glükokortikosteroidide (GKS) tarvitamine häirib süsivesikute ja rasvade ainevahetust: suureneb suhkurtõve risk ja kehakaal, võivad tekkida tursed.
  • Tsüklosporiin võib vähendada vere magneesiumisisaldust ja segab rasvade ainevahetust. Ravimi tarvitamisel tuleks vältida greibimahla.
  • Metotreksaat võib põhjustada foolhappe puudust. Rohke piimatoodete tarvitamine koos metotreksaadiga vähendab selle toimet.

Nii nagu kroonilise haiguse ravi, peaks täisväärtusliku toitumise põhimõtteid järgima pidevalt, kogu elu. Toitumisharjumiste muutmine on väga raske ülesanne, sageli on vajalik kogu perekonna „ümberhäälestamine“ või osa võtta „kaalujälgijate“ grupitööst.

Teksti autor dr. Piia Tuvik, reumatoloog

.
Viimati muudetud: 28.03.2014 SisukaartRoche